קריסה דתית נוספת בציבור הד"לי: קבוצת רבנים בעד גיוס בנות לצה"ל

    דוד קורצווייל 2 Comment on קריסה דתית נוספת בציבור הד"לי: קבוצת רבנים בעד גיוס בנות לצה"ל
    23:36
    13.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: מי יהיה הממשיך? נחשפת צוואתו של האדמו"ר מביאלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ארגון רבני בית הלל הוציאו נייר עמדה מפורט לקראת דיון הבוקר בוועדה לקידום מעמד האישה בנוגע לשירות נשים בצה"ל בו פירטו מדוע מותר לנשים לשרת בצה"ל ויש אף לעודד את הדבר.

    לפני שנביא את המסמך כלשונו הנה רגע קצר על ארגון בית הלל שיש שמכנים אותו "רפורמים בגלוי".

    הרב בני לאו, אחד מן הרבנים המתונים בציונות הדתית סירב להצטרף לשירתיו מסיבותיו וכינה את הארגון "חבורה שהלכה כמה צעדים שמאלה מ'צהר', לא מערערת על הארגון הציוני המוביל אך דורשת לאוורר אותו ולשחרר אותו ממשקולות חרד"ליות הקשורות בו".

    הרב שלמה אבינר: "אופנה נפוצה בפי אנשי תורה להציג את עצמם כהולכים בדרכם של בית הלל, המתוארת כנוחה, מקילה, מתהלכת עם החיים, קשובה, אפשרית, ולא כבית שמאי המחמירים, המקשים על החיים, ההופכים אותם לבלתי מציאותיים וכן הלאה. יש גם ארגוני סטודנטים בעולם שאמצו לעצמם שם זה, ואף ארגונים רפורמים".

    כעת לנייר העמדה שלא ישנה לאף אחת מלבד אלו שהחליטו שהן מעונינות לשרת בצה"ל ובציבור הדתי לאומי ההולך ומדרדר יש רבות כאלה שחולקות על פסק הדין של הרבנות הראשית.

    "מטרת נייר עמדה זה לעודד נשים צעירות להתגייס לשירות העם והארץ, שירות משמעותי, הן בשירות הלאומי והן בצה"ל, כיאה למי שרואה את עצמה בוגרת החינוך הציוני-דתי. זהו אתגר חיוני במיוחד לאור העובדה שצורכי העם מרובים, ואתגרי הביטחון והחברה מצריכים ידיים מסורות ולב נכון לתרום ולהעניק", כותבים הרבנים בדברי המבוא לנייר העמדה. "המסמך מבקש להציג דרך הלכתית המורה כי לא זו בלבד שנשים אלו אינן עוברות על ההלכה בהכרעתן, אלא שהן שותפות לערך הגדול של 'מלחמת מצווה'".

    הרבנים מותחים ביקורת על כך שבעוד עמדת עמדת הרבנות הראשית בנוגע לשירות בנות בצבא לא השתנתה במשך כל שנות קיום המדינה, המסע של החברה הישראלית לא נעצר. "לא די בהסכמים הישנים כדי להכיל את תנאי החיים החדשים. המסע נמשך גם בעולמה של הציונות הדתית. תהליכים שונים בשנים האחרונות, הכוללים שינויים משמעותיים גם בצבא, יצרו תנאים המאפשרים לבנות דתיות לשרת שירות צבאי ראוי ומתאים לעולמן הרוחני".

    עוד הם טוענים כי האיסור שישנו בחלק מבתי הספר להפגיש את הבנות עם גופים המתמחים בנושא השירות הצבאי לנשים דתיות עלול לפגוע באותן בנות שישרתו במקומות פחות טובים. "אנו קוראים לבתי הספר ולמוסדות החינוך לאפשר לבנות היכרות עם האפשרויות העומדות בפניהן לשירות צבאי המתאים לבנות דתיות. האיסור שישנו בחלק מבתי הספר להפגיש את הבנות עם גופים המתמחים בנושא, מונע מידע חיוני מבנות רבות שמתכננות בכל מקרה להתגייס לצה"ל. בעקבות היעדר מידע מתאים, הבנות הללו עשויות להגיע למקומות פחות טובים ופחות מותאמים לשירותה של בת דתייה, ולא לדעת את הזכויות המגיעות להן כבנות דתיות בצה"ל". יחד עם השירות הצבאי ממליצים הרבנים לנשים להצטרף למסגרת בית מדרשית של לימוד תורה לפני שירותן על מנת לחזק את עולמה הרוחני ואף מוסיפים כי מומלץ להתגייס במסגרת גרעין במדרשה, המלווה את החיילות במהלך שירותן.

    "השינויים שמתחוללים גם במאפייניה של המסגרת הצבאית וגם בכמות בוגרות החינוך הדתי המתגייסות, אמורים להדהד גם בעולם פסיקת ההלכה ואנו תקווה שתימצא בו זווית מבט חדשה וכוללת בסוגיית התגייסות נשים לצבא. אנו קוראים לרבנים ולרבניות, למחנכים ולמחנכות, לתת חיזוק רוחני לבנות הבוחרות בשירות צבאי, להכינן לצבא כראוי ולפעול להקמת מגוון של מדרשות נוספות שיעניקו לבנות המתגייסות הכנה רוחנית לפני הצבא, ויתאימו לרקעים ולאופי המגוון של כלל בוגרות החינוך הדתי", מוסיפים הרבנים.

    במסמך הלכתי מפורט הארגון מציג לעומק את עמדתם ההלכתית בנושא גיוסן של נשים ומסכם כי "על פי תשובת בית המדרש ההלכתי של בית הלל, אין כיום איסור הלכתי לנשים לשרת בצה"ל. על כן, בפני כל אישה עומדת האפשרות לשרת בצבא כמו גם בשירות הלאומי. ההכרעה בשאלה האם לשרת בשירות לאומי או בצה"ל נתונה בידיה של כל אישה. תפקידם של הורים, רבנים ומחנכים בסוגיה זו הוא לחנך לשירות משמעותי לטובת עם ישראל, ולסייע לכל אישה צעירה לקבל את ההחלטה הטובה ביותר בנוגע לשירות שלה".
    "עם זאת", כותבים הרבנים, "יש חשיבות לדרכה הייחודית של הציונות הדתית בתוך המציאות הישראלית: יש להקדיש זמן ללימוד תורה; יש לבחור תפקיד מתוך שיקולים ערכיים אידיאולוגיים; ויש מקום לתת משקל לשאלת גיל הנישואין בצורה שונה מאשר בחברה הכללית".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      לצערנו רוב המזרוחניקים הם שייכים לשם
      הם צריכים להכיר את מקומם

    2. 1

      הרב שלמה אבינר אמר: "בת המתגייסת לצה"ל תורמת לחורבן המדינה" כי גיוס בנות דתיות לצה"ל נובע מטשטוש ההבדל בין אלילות לבין עבודת ד’. ומוסיף "בת המתגייסת לצה"ל בטענה שהיא רוצה לתרום, אכן תורמת – לחורבן המדינה" אותה סיבה שיש יותר ויותר בנות – וגם בנים – שלא מקפידות על הלכות צניעות. אין בזה שום הפתעה. זו לא בעיה נקודתית אלא בעיה כוללנית, הקשורה להבנת מטרתו של האדם בעולמו: האם מרכז החיים הוא האדם או רבונו של עולם. זה ההבדל בין אלילות לבין עבודת ד’. הצבא אינו אידיאל עצמי ועצמאי. אידיאל עצמי ועצמאי לא קיים, הוא גם הופך למין ועבודה זרה.

      לפני יותר מ-3000 שנה ניתנה תורה ואפשר לדעת מה רצון ד’. יש תורה שבכתב ויש תורה שבעל פה ויש חכמי דור ודור. מי שלומד סוף גמרא קידושין רואה מה הדרכת ד’ לגבי צניעות ואז הוא מבין תוך רגע שגיוס בנות הוא נגד הלכות צניעות. וכפירה בקב"ה בפועל. גם בטבת תשע"ד היתה החלטה אחרונה: "מועצת הרבנות הראשית אוסרת גיוס בנות לצה"ל בכל צורה שהיא, וממשיכה את מסורת ההלכה של כל הרבנים לשעבר שאסרו זאת" ומלבד האיסור של גיוס בנות לצבא כשלעצמו, הוא גורר עוד איסורים רבים. יהי רצון שכל בנות ישראל תלכנה בדרכי הנביאות, מדרגה אחר מדרגה, כפי הסדר של ספר מסילת ישרים.

      אגב, מי מאוד רצה גיוס בנות זה הרשע בן גוריון, ימחיהו השם, אבל לאו דווקא מסיבות בטחוניות אלא מפני שהצבא גם צריך לחנך לחברה בריאה, ולדעתו חברה בריאה היא ערבוב בנים ובנות זנות ומינות. ואנחנו אומרים שמשה רבנו בשם ד' היה מחנך גדול ממנו, והוא לימד אותנו לא לערבב בנים ובנות.